Monday, September 20, 2010

10 langkah mudah Jailbreak ipod touch 2nd gen IOS4 menggunakan redsnow

Tak banyak tutorial untuk jailbreak ipod touch yang ditulis dalam Bahasa Malaysia. Jadi saya usahakan untuk anda pengguna ipod yang berbahasa Malaysia. Dan melalui research yang telah saya buat untuk jailbreak ipod touch 2nd gen yang telah di-upgrade ke IOS4, semua tutorial yang diberikan samada di youtube ataupun di website-website tutorial tak cerita sampai habis dan tersangkut tengah jalan kerana cydia masih belum dapat digunakan dan cracked apps yang dimuat turun dari apptrackr tak dapat dimasukkan, (tujuan utama kita jailbreak).

Dan antara fungsi menarik IOS4 berbanding versi lama adalah kali ni kita dapat lakukan option multitasking iaitu meletakkan apps anda dalam folder-folder khas dan juga wallpaper tanpa menggunakan winterboard.

Pastikan anda menggunakan itunes version 9.2 keatas. jika tidak anda perlu update untuk jalibreak IOS4.

Hanya perlu ikut langkah-langkah berikut.

1. Pertama sekali, jika anda masih menggunakan IOS 2.2.1 (macam ipod ayun) atau IOS 3.1.2, yang terbaru sebelum saya jailbreak. Bagaimana nak tahu? [settings-general-about-version] dan jenguk juga di bahagian model, jika huruf awal adalah MC, maka anda perlu tunggu supaya ada aplikasi yang boleh digunakan kerana aplikasi kali ni hanya berfungsi untuk model selain MC.

Muat turun IOS4 .ipsw file dari link ini : http://www.megaupload.com/?d=JFZYZVWJ

Dan link muat turun semua terbukti kesahihannya sebab memang saya muat turun dari link ni. Cuma perlu diingat, file size lebih kurang 300mb jadi ambil masa sedikit. Banyakkan sabar.

2. Update ipod anda secara manual dengan file IOS4 yang dah dimuat turun tadi.
caranya:
-sync ipod anda dengan itunes.
-tekan butang SHIFT + left click di option restore.
-pilih file ipsw ios4 yang dah dimuat turun.

3. Sekarang, muat turun aplikasi redsnow yang akan kita gunakan untuk jailbreak kali ni.

Mac 

Redsnow adalah aplikasi jailbreak yang sama fungsinya seperti blackra1n yang kita guna untuk jailbreak IOS 3.1.2. cuma kali ni pengasas blakra1n belum keluarkan untuk versi IOS4 jadi kita gunakan redsnow.

4. Run aplikasi redsnow kemudia klik browse dan pilih file IOS4 .ipsw yang dah kita muat turun tadi.
Kemudian akan ada pop-up alert yang mengingatkan aplikasi ini hanya berfungsi untuk model selain MC. Klik No.

Sumber gambar

5. Klik Next, akan keluar pop-up 'preparing jailbreak data'. Kemudian tick di bahagian 'install cydia' dan 'enable multitasking and wallpaper'. Kemudian tekan next.



6. Ikut panduan yang diberikan. Pastikan ipod anda bersambung dengan komputer. Tekan butang power selama 5 saat sehingga option 'slide to power off' muncul. Slide.

7. Okey sekarang memerlukan kita untuk ikut arahan yang diberikan untuk tekan butang power dan home untuk beberapa saat. Saya lakukan step ni berulang kali baru jadi. Tunggu proses jailbreak, dan tahniah! jailbreak IOS4 anda berjaya!

8. Sekarang, perhatikan yang anda sudah boleh menggunakan function multitasking dan wallpaper. 

9. Jika ikon cydia anda berwarna putih, ikut langkah berikut: 
-pastikan anda connected kepada wifi internet
-tekan ikon Manage-Sources-Edit-Add
-masukkan url berikut.
http://apt.saurik.com/cydia-3.7
dan
http://cydia.hackulo.us

10. Kemudian, buka cydia secara normal, search appsync4.0 dan muat turun. Sekarang insyaAllah ipod anda sudah selesai jailbreak dan boleh menggunakan cracked apps. 

Kalau keliru dengan mana-mana langkah, tengok video tutorial ini:


Respon di ruang komen jika ada sebarang pertanyaan.

Ada satu lagi cara yang lebih mudah iaitu menggunakan jailbreakme. Tapi saya belum cuba jadi tak tahu bagaimana. Dengar kata itu lagi mudah, senang dan pantas. Hanya perlu slide. Nanti saya cuba.

No comments:

Post a Comment