Friday, January 18, 2013

Tukul strawberry

Apa yang dah jadi, kita tutup buku. Simpan dalam almari. Moga tak perlu diungkap kembali. Selain ilmu-ilmu ketuk lutut orang tu lah moga tak hilang sampai bila-bila sebab nanti perlu untuk kerja.

Banyak pengalaman baru dari rotation kali ni, dan aku selalu fikir nak tulis semula lepas tamat musim ujian. Tapi bila fikir balik, tak perlulah. Tak perlu buka pekung di dada. Okey aku bagi contoh salah satu cerita; bila tiba di station OSCE bone x-ray, bak kata orang kita kena yakin bila jawab soalan. Jadinya aku dengan yakin bagi komen x-ray; this is a bone x-ray, AP view with good quality of an adult showing the ankle joint. Mahu terbeliak Dr. Fahmy masa tu, kemudian dia suruh baca balik soalan yang jelas dan nyata tulis fracture of the distal radius. Hah yakin lah sangat sampaikan x-ray tangan jadi x-ray kaki. Tapi dia faham aku gemuruh. Boleh juga jawab walau tak sempurna. Yakin dan gemuruh bukan satu kombinasi yang stabil. Sungguh.

Tu baru satu, lagi sembilan tak perlulah cerita.


Senjata semasa ujian. Tak apa lah bentuk strawberry boleh guna untuk budak-budak nanti. Ini je yang ada last minute beli. Tak macho langsung.

Kita selalu sebut, pesakit adalah guru terbaik. Pak cik di bawah ni memang guru terbaik secara literal. Dia tahu serba serbi tentang penyakit dia dan setiap symptom and signs lebih dari budak medik. Nanti aku nak juga ada pesakit yang handal macam ni, ajar dia semua benda dan bila tiba waktu kelas aku suruh dia saja yang ajar. Aku duduk di tepi minum kopi gaya doktor Mesir.

 

Maka tamatlah semester 9. Kau tu dah nak grad, dah ada kesedaran belum?

2 comments: