Sunday, January 13, 2013

Otak

Bila belajar neurology ni kita banyak jumpa kenyataan yang frontal lobe otak, atau secara mudahnya bahagian otak belakang dahi kita ni banyak main peranan tentang perangai atau tindak-tanduk manusia.

Maka kalau ada pathology di bahagian depan otak, simptom selalunya berkait rapat dengan tingkah laku yang tidak normal.

Contoh; stroke atau tumor di bahagian depan otak selalu dikaitkan dengan perubahan personaliti atau simptom yang selalu disalah diagnos dengan penyakit psikatri. Mereka mungkin hadir dengan OCD atau secara mudah berubah menjadi seseorang yang bukan keluarga dan rakan kenal mereka sebelum ini.

Sini aku terfikir teori, ada kemungkinan dengan banyakkan solat dan sujud, boleh membantu dalam perubahan tingkah laku manusia, secara positif maksud aku. Kita faham dengan kedudukan sujud, besar kemungkinan kita dapat tingkatkan salur darah ke bahagian depan otak, dan kita faham otak hanya akan sihat dengan adanya glukosa dan oksigen yang dibawa darah.

Maka, hypothesis aku. Jika banyak darah disalurkan ke bahagian otak, maka otak akan lebih sihat, dan ia juga boleh meningkatkan functionality bahagian spesifik otak.

Entah. Mungkin. Dan aku yakin dah ada kajian tentang teori ni. Human behavior ni kompleks.

Distraction. Esok ada 200 MCQ. Heh.

2 comments: